Blog
Waarom vakbonden steeds meer terrein verliezen

Auteur

Erwin Govers

Datum

3 Jun, 2022

Categorie

Blog

Blog 

Sinds 2010 werken wij bij Brave met vakbonden die opkomen voor werknemers uit verschillende sectoren. We hebben zo over de jaren heen dus de ontwikkeling van de vakbonden van dichtbij zien gebeuren. In deze blog ga ik in op wat op is opgevallen en hoe ik denk dat vakbonden de negatieve trend van de afname van leden denk te kunnen stoppen. Doen wij zelf als Brave zijnde alles goed? Nee! Absoluut niet. Hoogstwaarschijnlijk kunnen een hoop dingen beter, waaronder mijn manier van een blog schrijven. Maar ten eerste, alleen door te doen en fouten te maken leert men. Daarnaast denk ik door anderen een blik op jouw functioneren te laten werpen, je jezelf beter kan ontwikkelen. Daarom schrijf ik vandaag namens Brave Sales deze blog, omdat ik denk dat veel kansen blijven liggen. 

Uitstroom

We merken, en niet alleen uit onze eigen ervaring, maar ook uit cijfers van de CBS dat het aantal leden van vakbonden sterk is afgenomen. Ten opzichte van 2019 waren er in 2021 98.000 minder vakbondsleden. Een daling van 6%. Dat is aanzienlijk. Er waren nog maar 1,5 miljoen mensen aangesloten bij een vakbond vorig jaar. 

Om goed te kunnen onderbouwen hoe dit komt, is het belangrijk om te weten dat ik merk dat de meeste vakbonden in mijn ogen achter de feiten aanlopen. Uiteraard zijn er ook bonden die wel goed zijn mee gekomen, maar over het algemeen is dit blijven liggen. Ik denk dat dit voornamelijk komt doordat er te weinig is gedacht aan wat de leden zelf belangrijk vinden en ze te veel vast houden aan een oude denkwijze, met name op het gebied van communicatie, diensten en gebruiksvriendelijkheid. 

Jongeren en de vakbond

“Jongeren sluiten zich minder snel aan”. Dit horen wij regelmatig en we merken het zelf ook. Wat is onze visie hierop? En wat is de oorzaak hiervan?

Vakbonden zijn in de afgelopen jaren redelijk stil blijven staan op het gebied van communicatie maar zeker op het vlak van wat jongeren belangrijk vinden, waar zij hun informatie vandaan halen en hoe je hun interesse houdt. Daarnaast is het werken ook drastisch veranderd, werktijden veranderen, er wordt meer remote gewerkt en dergelijk. Ook merken wij dat jongeren het belangrijk vinden om te werken in een fijne omgeving, en ze daadwerkelijk iets bijdragen. Geld is dus al lang niet meer het allerbelangrijkste. Ik denk daarom dat het niet zozeer een kwestie is van niet willen, maar dat jongeren er vaak nog nooit bij stil hebben gestaan.

Toch denk ik wel dat de invloed van de sociale media van groot belang is. De nieuwere generatie jongeren is heel veel actief op de sociale media. Hier zie ik twee problemen: ten eerste het feit dat vakbonden niet bepaald erg actief lijken te zijn op sociale media (hier kom ik later nog op terug), ten tweede denk ik dat jongeren vaak enkel de negatieve verhalen meekrijgen over de vakbonden. Positieve verhalen worden namelijk minder snel de wereld ingestuurd dan negatieve, waardoor jongeren beïnvloed worden door het grotere aantal negatieve ervaringen van anderen. 

Vergrijzing 

Wat ons daarnaast opvalt is dat vakbonden een stoffig imago hebben. Onze vader en moeder en opa’s en oma’s waren aangesloten en via hen horen we nog wel eens verhalen. Sterker nog uit hetzelfde onderzoek van CBS bleek zelfs dat in 2021 22% van de vakbondsleden de AOW-leeftijd al bereikt hadden. Zij zijn dus altijd loyaal gebleven aan hun vakbond en sector en dragen graag hun steentje bij om de sector in stand te houden.

Dit is dus een mooi gebaar van deze groep, echter is het natuurlijk ook zo dat het menselijk lichaam helaas niet het eeuwige leven heeft. Deze mensen gaan natuurlijk wegvallen. Dan is het natuurlijk zaak dat hiervoor wel nieuwe aanwas komt voor de vakbonden. 

Taboe

Wat me ook opvalt is dat er nog wel eens een taboe lijkt te zijn op het actief werven van leden. Er heerst een gedachte dat mensen benaderen om lid te worden van een vakbond niet de juiste manier is, maar dat mensen zelf de eerste stap moeten zijn. In mijn ogen is dat niet juist.

Als je nu de vraag stelt aan mensen of ze namen als FNV, CNV of VCP kennen, dan zal het me niks verbazen als de helft van deze mensen hierop ‘nee’ beantwoordt. En dit zijn de bekendste vakbonden van Nederland! Hieruit blijkt dus opnieuw dat vakbonden de connectie aan het verliezen zijn of grotendeels al hebben verloren met de burgers. De communicatie is dus niet goed, met name niet richting de jongeren zoals eerder aangegeven. 

Je zult zelf met een plan moeten komen om mensen op de juiste manier te benaderen. Een vakbond is een non-profit organisatie en dus anders dan een profit organisatie. Dat een non profit organisatie het niet voor het geld doet wil niet zeggen dat een non-profit organisatie niet aan marketing mag doen om meer budget te genereren. Fondsen en goede doelen treden ook naar buiten aan de hand van marketing om aandacht te vragen. Dit zouden vakbonden in mijn ogen ook meer mogen doen. 

Wat Brave voor uw vakbond (of ander soort organisatie) kan betekenen? Sinds jaar en dag hebben wij ons beziggehouden met werving van leden, het behoud en terugwinnen van leden. Wij weten dus welke methode werkt om ten eerste meer en vooral kwalitatievere leads te kunnen genereren, maar daarnaast ook leads daadwerkelijk om weten te zetten in een deal. Met onze jarenlang opgedane kennis weten wij de fijne kneepjes van het verkoop vak. Wij kunnen uw verkoopactiviteiten daarom onder de loep leggen en optimaliseren om tot betere resultaten te kunnen komen.

Neem daarom snel een kijkje op onze website en vraag gratis advies aan via www.bravesales.nl of neem direct contact met ons op via info@bravesales.nl of +31 (0)20 2265450.  

U kunt u via onze website ook aanmelden voor onze nieuwsbrief en blijf zodoende op de hoogte van de ontwikkelingen binnen Brave en ontvangen relevante informatie voor uw organisatie. 

Deel dit bericht