Social media is in het tijdperk van digitale connectiviteit een krachtig hulpmiddel geworden voor verkoopprofessionals die leads willen genereren, relaties willen opbouwen en een groter publiek willen bereiken. De overgang van LinkedIn tot Twitter: Elk platform biedt een unieke kans om je merk onder de aandacht te brengen en met potentiële klanten in contact te komen. Deze blog onderzoekt de beste praktijken en strategieën voor het gebruik van social media in de verkoopwereld.
Kies de juiste platforms
Het is essentieel om het landschap van social media te begrijpen, aangezien niet alle platforms gelijk zijn ontworpen. Onderzoek op welk social media platform je doelgroep vooral te bevinden is. LinkedIn wordt vaak gebruikt voor verkoop tussen bedrijven, terwijl platforms zoals Instagram en Facebook effectiever kunnen zijn voor verkoop tussen bedrijven en consumenten. Gebruik een platform dat aansluit bij jouw doelgroep om je aanpak af te stemmen. Je kunt natuurlijk ook gebruik maken van meerdere social media platformen, maar dit kost wel meer tijd om bij te houden.
Jouw elektronisch visitekaartje
De online versie van je merk is je profiel op social media. Zorg ervoor dat je profiel consistent is met het imago van jouw bedrijf. Beschrijf een boeiende biografie, gebruik een duidelijke profielfoto en breng je expertise onder de aandacht. Een solide profiel geeft geloofwaardigheid en zorgt voor een positieve eerste indruk. De eerste indruk is namelijk heel belangrijk, want veel leads haken al snel af als de eerste indruk niet goed is. Dit is hetzelfde voor winkels, als je een winkel binnenloopt die heel rommelig en er niet goed uitziet, dan ben je minder snel geneigd om een product van hen te kopen, maar je zou wel een snellere neiging om iets te kopen krijgen bij een goed uitstralende winkel.
Demonstreer expertise en waarde
Deel regelmatig content die waarde toevoegt aan jouw publiek. Dit kunnen inzichten in de branche, artikelen over leiderschap of advies zijn die relevant zijn voor je vakgebied. Door jezelf te positioneren als een deskundige bron, krijg je niet alleen vertrouwen van je publiek, maar creëer je ook autoriteit en vertrouwen. Je kunt zelf bepalen hoe je informatie overbrengt, bepaalde social media platformen kunnen verschillen in de manier hoe je het beste de informatie kunt overbrengen. Sommige content op verschillende social media platformen worden beter bekeken als het word overgebracht op een humoristische manier en andere platformen is het beter om het heel professioneel te houden. Een goed voorbeeld hiervan zou de TikTok pagina zijn van KFC in Portugal, zij maken namelijk video’s die hun doelgroep grappig vindt en generen hierdoor hun leads.
Samenwerken in de digitale wereld
Social media communiceert in twee richtingen. Ga actief in gesprek met jouw publiek door op opmerkingen te reageren, aan discussies deel te nemen en vermeldingen te erkennen. De constante interactie is essentieel voor het opbouwen van relaties op social media. Een gevoel van verbondenheid en gemeenschap kan worden ontwikkeld door contact te maken met jouw publiek.
Gebruik betaalde advertenties
Social mediaplatformen hebben een breed aanbod aan advertentiemogelijkheden. Zorg ervoor dat gerichte advertenties worden gebruikt om specifieke demografische groepen, industrieën of functies te bereiken. Als je bijvoorbeeld spenen verkoopt, dan zal je moeten focussen op ouders. Betaalde advertenties kunnen jouw bedrijf onder de aandacht brengen van potentiële leads die je anders misschien niet had gezien. Als je mensen kent die in de specifieke groep behoren waar je op wilt focussen, vraag hun mening over hetgeen dat je online wilt zetten, zij kunnen dan namelijk feedback geven over wat hun meer aantrekt.
Mogelijkheden voor het netwerken
Neem deel aan specifieke branchegroepen op websites zoals LinkedIn, stel je bent actief in de financiële dienstverlening, dan zou je je kunnen aansluiten bij een groep vanuit het Financieele Dagblad. Door lid te worden van deze groepen kun je netwerken en deelnemen aan discussies over jouw onderwerp. Ook kun je bijvoorbeeld een account volgen dat met jouw vakgebied te doen heeft. Ik ben bijvoorbeeld een student waar marketing ook een onderwerp is, daarom volg ik ook het account genaamd Marketing Inspiration op LinkedIn, op deze geüploade content kun je ook reageren en met andere een gesprek aangaan over dit bepaalde onderwerp. Bovendien kun je overwegen om een eigen groep op te richten om experts en klanten over jouw bedrijf/expertise te praten. Wij bij Brave Sales Solutions hebben ook ervaren wat voor invloed dit kan hebben voor het vinden van nieuwe leads. Daarom is het dus zeker een poging waard om deel te nemen aan een groep.
Analyseren en aanpassen
Analyseer jouw inspanningen op social media regelmatig. Houd betrokkenheid, klikfrequenties en leadconversies bij. Gebruik deze informatie om jouw tactieken te verbeteren. Welke soorten inhoud hebben de meeste impact? Welke platforms geven de meest effectieve resultaten? Verander jouw benadering op basis van de nieuwe inzichten. Op YouTube staat ook een goede TedX talk genaamd “How Social Media is Changing the Way We Do Business” waarin Austin Falter uitlegt waarom social media zo belangrijk is in het huidige business leven, ook vertelt hij nog een paar tips om dit goed te doen.
Conclusie
Social media is in het moderne verkooplandschap niet zomaar een middel; Het is een vereiste. Het genereren van leads via platforms vereist een systematische en strategische aanpak. Social media kan je helpen bij het genereren van leads en het vergroten van jouw verkoopbereik door je publiek te begrijpen, jouw profiel te optimaliseren, waardevolle inhoud te delen, actief betrokken te zijn, advertenties te gebruiken, deel te nemen aan relevante groepen, tools te gebruiken en regelmatig resultaten te analyseren. Wij bij Brave Sales Solutions hebben veel ervaring met het generen en conversie van leads, wij kunnen je hierbij dus helpen. Laat social media een belangrijke bondgenoot worden in jouw verkoopstrategie om het digitale tijdperk te omarmen.
Meer weten?
Wij bij Brave Sales Solutions zijn benieuwd naar jouw kijk op onze blogs. Geef gerust je mening in de reacties over onze blogs, want wij vinden jouw mening belangrijk. Wij staan met onze armen open voor feedback over deze blog, dus aarzel niet en laat je mening horen! Jouw mening heeft invloed op de verbetering van onze content, dus tips zijn altijd welkom!
Graag komen we met je in contact en horen we jouw verhaal aan. En mocht je meer willen weten over onze werkwijze neem dan snel contact met ons op. Je kunt ons vinden op LinkedIn, Instagram, en Facebook. Of neem contact op met ons via info@bravesales.nl of bel ons op +31 (0)20 5321679.