In de verkoopwereld is het vermogen om een publiek te overtuigen en te boeien een belangrijke factor in het succes van een bedrijf. Het beheersen van de kunst van het spreken in het openbaar kan jouw verkoopsucces aanzienlijk vergroten, of je nu voor een potentiële klant praat, op een conferentie praat of een verkoopbijeenkomst leidt. Deze blog onderzoekt de diepgaande effecten van het spreken in het openbaar op het gebied van verkoop en geeft advies over hoe je deze kracht kunt gebruiken.
Het kruispunt van publiciteit en verkoop
In eerste instantie zou je niet denken dat verkoop en spreken in het openbaar zo nauw met elkaar verbonden zijn. In feite verkoop je een idee, product of dienst aan een publiek. Het overtuigen, inspireren en betrekken van jouw publiek is je doel. Om deze reden is het beheersen van het spreken in het openbaar een belangrijke troef voor verkoopprofessionals. Dit fenomeen van mensen overtuigen, inspireren en betrekken van jouw publiek bestaat al voor vele jaren. Vroeger gingen mensen ook de straten en markten op om mensen over te halen voor hun religie bijvoorbeeld, dit is namelijk ook een soort verkoop sinds je mensen moet overhalen om van religie te veranderen. De volgende 3 onderwerpen zijn de belangrijkste stukken om goed en overtuigend in het openbaar te spreken:
1. Het opbouwen van vertrouwen
Vertrouwen is de hoeksteen van succesvolle verkoop. Je krijgt vertrouwen van je publiek door zelfverzekerd te spreken, oogcontact te houden en expertise over te brengen. Mensen kopen eerder van mensen die ze vertrouwen, en een goed gesproken publiek bevordert dat vertrouwen. Je kunt dit ook van tevoren oefenen, wij bij Brave Sales Solutions bijvoorbeeld oefenen een presentatie soms van tevoren voor andere collega’s en geven daarna ook meteen feedback.
2. Betrokkenheid ontwikkelen
Als je goed kunt praten in het openbaar, kun je een gewone presentatie omzetten in een interessante ervaring. Je publiek zal aandachtig en geïnteresseerd blijven in wat je te zeggen hebt door hen te betrekken met meeslepende verhalen, anekdotes en interactieve elementen. Deze betrokkenheid kan leiden tot een beter verkooppraatje.
3. Beheersen van de kunst van overtuigen
Overtuiging is essentieel voor verkoop en openbaar spreken. Door effectieve spreektechnieken te gebruiken kun je het publiek hun gedachtes, emoties, en gedrag beïnvloeden. Overtuigen kan essentieel zijn voor het winnen van klanten en het sluiten van deals. We duiken nu dieper in verschillende spreektechnieken.
Tips beter openbaar spreken
Het kennen van je publiek is een punt waar je al meteen een voordeel mee kunt bereiken als je hierop voorbereid, je kunt namelijk de behoeften, voorkeuren, en pijnpunten van het publiek onderzoeken en het bericht dat je wilt overbrengen hierop aanpassen. Dit is ook hetzelfde voor het schrijven van een blog bijvoorbeeld, door het allemaal te onderzoeken, kun je de blog populairder maken omdat het interessanter voor de lezer wordt.
Het instuderen van het bericht dat je wilt overbrengen zorgt ervoor dat je zelfverzekerd overkomt, maar zorg er wel voor dat je niet klinkt als een robot die een blaadje vol met tekst opleest. Een andere tip is om verhalen of anekdotes te gebruiken, hierdoor creëer je namelijk een connectie met het publiek, zeker als het iets is waar je publiek ook soms in aanraking mee komt in hun leven.
.
Het gebruik van afbeeldingen kan je presentatie ook verbeteren. Mensen onthouden dingen namelijk sneller als het een afbeelding is in plaats van een lap tekst; ook zorgt een afbeelding ervoor dat het publiek meer naar jou gaat luisteren in plaats van dat zij de tekst op de presentatie gaan lezen, zo creëer je dus ook meer betrokkenheid tussen jou en je publiek.
Een ander heel belangrijk punt is je gebruik van lichaamsbewegingen. Hoe je je lichaam beweegt op het podium kan ervoor zorgen dat je een bericht beter over brengt en het interessanter houdt voor je publiek, gezichtsuitdrukkingen horen hier ook onder. Een goed voorbeeld van hoe lichaamsbewegingen goed gebruikt kunnen worden tijdens een presentatie is de TEDx Talk van Will Stephen, genaamd how to sound smart in your TEDx Talk. Al deze tips zijn bruikbaar en helpen je bij het verbeteren voor het spreken in het openbaar en dus ook voor een presentatie bijvoorbeeld, dit kunnen wij als personeel bij Brave Sales Solutions ook terugzien door te kijken naar de positieve reacties die wij krijgen door deze tips meer te implementeren in ons werk.
Conclusie
Overtuigingskracht op het podium is een formidabel wapen voor een salesprofessional. Effectief spreken in het openbaar is niet alleen een manier om vertrouwen en geloofwaardigheid op te bouwen, maar het zorgt ook voor betrokkenheid en leert je overtuigen. Wij bij Brave Sales Solutions helpen ook met het verbeteren van je verkoop/presenteer skills via onze sales trainingen die wij aanbieden. Je succes in de verkoopwereld zal toenemen als je je spreekvaardigheid in het openbaar verbetert en deze tips volgt, als je meer wilt weten hierover kunt u hier klikken. Dus stap met vertrouwen op het podium en beweeg je publiek in de richting van een succesvolle verkoop.
Meer weten?
Wij van Brave Sales Solutions vinden het altijd leuk te horen wat onze lezers denken over onze blogs. We horen daarom graag wat uw mening over dit onderwerp is! Laat daarom graag in een reactie weten wat je van deze blog vond. Ook tips over mijn blogs zijn van harte welkom!
Graag komen we met u in contact en horen we uw verhaal aan. En mocht u meer willen weten over onze werkwijze neem dan snel contact met ons op. Je kunt ons vinden op LinkedIn, Instagram, en Facebook. Of neem contact op met ons via info@bravesales.nl of bel ons op +31 (0)20 5321679.