In de verkoopwereld bestaat er een waardevol instrument dat vaak over het hoofd wordt gezien: humor. Ja, je leest het goed. Humor is een krachtig wapen voor verkopers om potentiële kopers te lokken, een sterke band op te bouwen en uiteindelijk een deal te sluiten. Lees verder om meer te weten te komen over de fascinerende wereld van humor in de verkoop om te ontdekken hoe een goed getimede grap of een vleugje humor een enorme invloed kan hebben op de verkoopresultaten.
De wetenschappelijke erachter
Waarom is humor precies effectief in de verkoop? De wetenschap van menselijk gedrag verklaart het antwoord. Als we lachen, produceren onze hersenen endorfine, de ‘feel-good’-chemicaliën die geluk en verbondenheid veroorzaken. Dit betekent in de verkoopwereld dat het lachen van potentiële klanten een positieve emotionele band opbouwt. Jouw klanten kunnen hun waakzaamheid laten varen en meer open te staan voor jouw pitch dankzij deze verbinding.
De ijsbreker
Stel je eens voor: Je zit in een hectische verkoopvergadering. Dit is een goede kans om te stralen. Een luchtige, goedgeplaatste opmerking of grap kan de spanning breken en verlichten. Het creëert een open en vriendelijke toon voor het gesprek. Natuurlijk is het beter om niet te overdrijven met humor, maar een beetje humor kan de sfeer voor iedereen leuker maken.
Rapporten schrijven
Het maken van een rapport is essentieel voor een succesvolle verkoop. Mensen kopen liever producten of diensten van mensen die ze vertrouwen. Humor is een geweldige manier om een positieve relatie op te bouwen. Je verkoopt niet alleen een product of dienst als je een potentiële klant laat lachen; Je maakt namelijk contact. Door deze verbinding heeft jouw klant meer kans om jou en jouw aanbod te onthouden. Wij bij Brave Sales Solutions gebruiken ook humor in onze sales gesprekken en wij behalen hier positieve resultaten uit.
Onvergetelijke pitch
Het is mogelijk dat verkooppresentaties vergeten kunnen worden, omdat ze vol jargon en statistieken zitten. Jouw publiek zal zich echter herinneren aan jouw grappige en boeiende presentatie. Ze zullen zich herinneren aan het grappige verhaal dat jij vertelde, de slimme analogie die jij gebruikte of de grappige manier waarop jij je product of dienst presenteerde. Als ze klaar zijn om een aankoop te doen, zullen ze waarschijnlijk langer naar je kijken als je een onvergetelijke pitch hebt. Een voorbeeld dat wij hebben gebruikt bij Brave Sales Solution van een grap waardoor mensen de pitch minder snel zullen vergeten, stel je doet een pitch over een hoge kwaliteit camera,
“Onze camera is zo geavanceerd dat zelfs een beginnende fotograaf er als een professional uit kan zien. In feite, het is net alsof je je eigen persoonlijke paparazzi hebt, zonder het paparazzi gedeelte.” Een ander voorbeeld dat wij eerder hebben gebruikt is
“Weet je, leadgeneratie lijkt een beetje op vissen. Je werpt je net uit in de hoop een grote vis te vangen, maar soms eindig je met een laars of een oude band. Bij Brave Sales Solutions hebben we de gave om de echte vangsten te vinden in de zee van potentiële klanten. We laten de laarzen en banden over aan de concurrentie!” de andere klanten tijdens de sales gesprekken voelen zich hierdoor meer op hun gemak en dit zien wij ook terug bij ons.
Humor in het dagelijks leven
In het dagelijks leven is humor ook een belangrijk onderdeel. Met humor maak je makkelijker connecties met andere mensen. Stel je hebt een sollicitatiegesprek met een bedrijf waar je wilt werken of stage wilt lopen en je bent erg zenuwachtig voor dit ene gesprek. Humor is dan een goede manier om spanning te verlichten en minder zenuwachtig te worden, dit kan natuurlijk van beide kanten komen. Dit is ook iets dat wij bij Brave Sales Solutions o.a. doen tijdens onze sollicitatiegesprekken. Een ander voorbeeld; stel je bent in een bar en je praat met iemand, met humor laat je die ene persoon je sneller vertrouwen en maak je dus ook sneller een positieve connectie met elkaar. Door iemand te laten lachen kun je er dus makkelijker achter komen of jullie een goede match voor elkaar zijn, al gaat het over nieuwe vrienden of het vinden van een nieuwe partner. Iemand laten lachen heeft dus meerdere voordelen in meerdere aspecten van het leven.
Een aantal do’s en dont’s
Humor kan de verkoop verbeteren, maar het moet zorgvuldig worden gebruikt:
Do’s:
Jouw humor aanpassen aan je publiek.
Zorg ervoor dat onschadelijk blijft.
Verhoog de herkenbaarheid door zelfspot te gebruiken.
Houd humor in je verhalen en anekdotes.
Oefenen, oefenen en oefenen is de sleutel.
Dont’s:
Omgaan met onderwerpen die gevoelig of controversieel zijn.
Beperk humor die vervreemdt of beledigt.
Overdrijf het niet; Subtiliteit heeft vaak meer succes.
Wees voorzichtig, want niet iedereen heeft hetzelfde gevoel voor humor.
Ten slotte
Het valt niet te ontkennen dat humor een effect heeft op de verkoop. Het kan het verkoopproces leuker maken voor zowel jezelf als jouw potentiële klanten, wat resulteert in betere resultaten. Daarom moet je niet bang zijn om je innerlijke komiek te omarmen, en onthoud dat het aan het lachen maken van klanten vaak leidt tot het kopen van een product of service. Humor is de brug die mensen met elkaar verbindt, en in de verkoop kan het de brug zijn naar succes.
Klanten zullen jouw product of dienst niet alleen kopen als je humor toevoegt aan je verkoopstrategie. Ze zijn geïnteresseerd in jou en de positieve ervaring die je krijgt. Dus ga je gang, maak ze blij en kijk hoe je verkoopcijfers toenemen.
Meer weten?
Wij van Brave Sales Solutions vinden het altijd leuk te horen wat onze lezers denken over onze blogs. We horen daarom graag wat uw mening over de theorie is! Laat daarom graag in een reactie weten wat je van deze blog vond. Ook tips over mijn blogs zijn van harte welkom!
Graag komen we met u in contact en horen we uw verhaal aan. En mocht u meer willen weten over onze werkwijze neem dan snel contact met ons op. Je kunt ons vinden op LinkedIn, Instagram, en Facebook. Of neem contact op met ons via info@bravesales.nl of bel ons op +31 (0)20 5321679.