Blog
De rol van emotionele intelligentie bij verkoop

Auteur

Mees Bevers

Datum

29 Nov, 2023

Categorie

Blog

In de dynamische en mensgerichte verkoopwereld gaat succes niet alleen over het product of de dienst die je aanbiedt; het gaat ook om de relaties die je opbouwt. Emotionele intelligentie is een cruciale verkoopvaardigheid voor het opbouwen van die sterke en duurzame relaties. In deze blog gaan we het meer hebben over de waarde van emotionele intelligentie in de verkoop en hoe dit voor verkopers een revolutie kan zijn.

Begrijpen van emotionele intelligentie 

Het vermogen om emoties te herkennen, te begrijpen, te beheersen en effectief te gebruiken, wordt emotionele intelligentie (EI) genoemd. Dit betekent in de verkoop dat je rekening houdt met zowel de emoties van je klanten als die van jezelf. Wij bij Brave Sales Solutions komen ook vaak in aanraking met emotionele intelligentie en zien ook dat het begrijpen van dit onderwerp handig is in het verkoopproces. Als wij een verandering in de stem horen tijdens een verkoopgesprek via de telefoon van enthousiast naar onzekerheid, dan vragen wij iets in de richting van waar de andere partij aan denkt en of wij hier over discussiëren om beide partijen tevreden te houden. Laten we eens kijken naar de essentiële elementen van emotionele intelligentie en hoe deze essentieel zijn voor het verkoopproces:

  1. Besef van zelfbewustzijn

De kern van emotionele intelligentie is zelfbewustzijn. Als je bewust bent van je eigen gevoelens, kun je effectief door de drukke omgeving navigeren. De eerste stap naar emotionele intelligentie is het begrijpen van je emoties en het begrijpen hoe deze emoties je acties kunnen beïnvloeden. 

  • Zelfbeheersing

Verkoop is een achtbaan van gevoelens, van de hoogtepunten bij het sluiten van een deal tot de dieptepunten bij het ontvangen van een afwijzing. Zelfregulering houdt in dat je je emoties beheert, onder druk kalm blijft en tegenslagen geen invloed op je prestaties hebben. Het is het vermogen om te herstellen van mislukkingen en tegelijkertijd optimistisch te blijven.

3. Empathie

Het vermogen om gevoelens van anderen te begrijpen en te delen wordt empathie genoemd. Dit betekent in de verkoop dat je in de schoenen van je klant moet staan. Je kunt een sterkere band met hen opbouwen door hun behoeften, zorgen en ambities te erkennen. Empathie laat klanten zien dat u echt om hun succes geeft en creëert vertrouwen. Dit is ook gebruikelijk in het dagelijks leven. Een voorbeeld van dit is wanneer je ziet dat een vriend van je duidelijk gestrest is. In plaats van hier niet naar omkijken, kun je naar hem toe gaan om te vragen hoe het gaat, wat hem dwars zit, en proberen met hem mee te leven. Door oprechte interesse te tonen en empathie te tonen, kun je een ondersteunende omgeving creëren en laten zien dat je er voor hen bent.

4. Sociaal vermogen

De basis van verkoop is relaties. Een belangrijk onderdeel van emotionele intelligentie zijn sociale vaardigheden, die omvatten het goed navigeren in sociale omgevingen, overtuigend communiceren en een goede verstandhouding opbouwen. Een verkoopmedewerker met sociale vaardigheden kan zich aanpassen om met een brede schaal aan klanten om te gaan. Wij bij Brave Sales Solutions zien ook dat het hebben van sociale vaardigheden je veel helpt in het houden van verkoopgesprekken. Mensen voelen zich veiliger bij het kopen van producten of services bij iemand die ze mogen en goed mee overweg kunnen. 

Emotionele intelligentie als sleutel voor succes

Figure 1 Academy, E. (2020, January 7). Emotionele intelligentie als sleutel voor succes. Expert Academy. https://www.expertacademy.be/nl/blog/13106/emotionele-intelligentie/emotionele-intelligentie-als-sleutel-tot-succes

De figuur hierboven laat de 8 kenmerken van emotionele intelligente personen zien. Door deze attributen te gebruiken in je verkoopgesprekken, kun je de andere partij jou meer laten vertrouwen en dus zorgt het voor een soepeler verkoopproces. Sommige mensen waarderen een ander kenmerk meer dan het ander, hier zou je dus als verkoper op moeten inspelen en ervoor zorgen dat je die bepaalde kenmerken meer in het gesprek zal gaan gebruiken. Het hebben van een hoog EQ, ook wel bekend als de index voor emotionele intelligentie, heeft een impact op jouwzelf als een persoon, maar ook op je werk. De figuur vind ik zelf erg handig om te gebruiken, omdat je zo een makkelijk overzicht hebt van alle belangrijke dingen die ik ook al eerder benoemd heb. TEDx Talks heeft een interessante video genaamd “The Power of Emotional intelligence | Travis BradBerry”, waarin ze emotionele intelligentie uitleggen, hoe het werkt en de effecten ervan. Deze Tedx Talk kun je bekijken door hier te klikken

Conclusie 

Emotionele intelligentie is essentieel voor succes in de verkoopsector, waar relaties van het grootste belang zijn. Het vermogen om klanten te begrijpen, met hen te communiceren en met hen te leven, verbetert het verkoopproces en legt de basis voor duurzame partnerschappen. Als verkoopprofessional kan het verbeteren van je emotionele intelligentie je helpen meer succes te bereiken in het steeds veranderende verkooplandschap, maar ook op een persoonlijk level. Wij bij Brave Sales Solutions helpen ook met het verbeteren van je verkoop skills door onder andere het verbeteren van je emotionele intelligentie via onze sales trainingen die wij aanbieden. Je succes in de verkoopwereld zal toenemen als je je emotionele intelligentie verbetert en deze tips volgt, als je meer wilt weten hierover kun je hier klikken.

 Omarm de kracht van emotionele intelligentie en ontdek hoe dit je verkoopstrategie verandert en de kwaliteit en levensduur van je klantrelaties verbetert.

Meer weten?

Wij bij Brave Sales Solutions zijn benieuwd naar jouw kijk op onze blogs. Geef gerust je mening in de reacties over onze blogs, want wij vinden jouw mening belangrijk. Wij staan met onze armen open voor feedback over deze blog, dus aarzel niet en laat je mening horen! Jouw mening heeft invloed op de verbetering van onze content, dus tips zijn altijd welkom!

Graag komen we met je in contact en horen we jouw verhaal aan. En mocht je meer willen weten over onze werkwijze neem dan snel contact met ons op. Je kunt ons vinden op LinkedInInstagram, en Facebook. Of neem contact op met ons via info@bravesales.nl of bel ons op +31 (0)20 5321679.

Deel dit bericht