Blog
Goede doelen steunen en de gevolgen op je bedrijf

Auteur

Mees Bevers

Datum

22 Nov, 2023

Categorie

Blog

Meerdere bedrijven spenderen geld aan het doneren voor een bepaald goed doel, maar waarom doen ze dit? Is dit gewoon omdat zij goede doelen willen steunen of zijn er nog meer achterliggende redenen? In deze blog kom je meer te weten over de redenen waarom bedrijven goede doelen steunen en of het een goede keuze is voor jouw bedrijf.

Het creëren van een positieve bedrijfsuitstraling

Bedrijven dragen bij aan goede doelen om een goede reputatie te kweken. Omdat het lijkt alsof het bedrijf niet alleen winst wil maken, maar ook de wereld wil verbeteren, daarom kopen klanten vaak bij hen. Dit kan ook allemaal effect hebben op een boost in het vertrouwen van je consument en dit maakt jou een soort rolmodel.

Voldoen aan de Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)

Veel bedrijven volgen nu maatschappelijk verantwoord ondernemen van een modewoord. Bedrijven zijn zich ervan bewust dat hun impact verder reikt dan de bestuurskamer, en als bedrijfsburgers hebben ze de verantwoordelijkheid om de gemeenschappen die ze dienen te verbeteren. Bedrijven kunnen hun MVO-verplichtingen tastbaar uitvoeren door te doneren aan goede doelen.

Werknemersparticipatie en tevredenheid

Werknemers vormen de kern van elke organisatie, en veel bedrijven zien het belang van werknemersgeluk en -betrokkenheid steeds meer in. Werknemers krijgen een gevoel van trots en doelgerichtheid als ze goede doelen ondersteunen, wat leidt tot een positieve werksfeer. De positieve werksfeer heeft daarna ook nog meer impact op je organisatie door onder andere een hogere productiviteit. Daarom is het dus ook wel eens leuk om af en toe samen iets te doen buiten werk met je collega’s. Dit is namelijk ook iets dat wij bij Brave Sales Solutions doen, wij zijn hierdoor ook de productiviteit groeien door de positievere werksfeer. Vele bedrijven organiseren vaak ook een jaarlijkse dag waar ze zich inzetten als vrijwilliger. Sommige bedrijven kiezen hier een willekeurige dag voor, maar er bestaan ook de internationale Vrijwilligersdag en de Nationale Vrijwilligersweek, daarom kiezen sommige bedrijven om het rond deze dagen te doen.

Strategisch kiezen 

Aangezien er een hele hoop goede doelen tegenwoordig zijn, kun je een goed doel kiezen dat past bij jouw bedrijf. Stel je doneert geld aan een goed doel dat zorgt voor activiteiten voor ouderen en jouw bedrijf heeft iets te maken met activiteiten zoals een attractiepark, bowlingbaan, bioscoop, etc. dan creëer je door het doneren aan het goede doel ook meer klanten naast alle andere benoemde voordelen in deze blog. Je kunt dit ook allemaal omdraaien, een goed doel voor kanker zoals KWF of KIKA kijkt er ook niet erg naar uit om donaties te ontvangen van een sigarettenboer.

Marketing voordelen

Door het steunen van goede doelen kun je hier ook meer naamsbekendheid uit halen door dit te delen via meerdere sociale media platformen bijvoorbeeld. Als andere zien dat je bedrijf een goed doel ondersteund dan worden veel mensen sneller geïnteresseerd in het bedrijf, de producten en/of services. Mensen zijn daarom dus ook sneller geneigd om van dit soort bedrijven iets te kopen. Er wordt een soort band gecreëerd tussen je bedrijf en de klant doordat bedrijven de harten kunnen raken van mensen door het ondersteunen van een goed doel. Dit zorgt ook weer voor meerdere voordelen zoals vertrouwen, verhoogt mond-tot-mondreclame, stimuleert herhaalaankopen, etc.

Onze ervaring

Wij bij Brave Sales Solutions hebben ook ervaring met goede doelen, wij werken met ze samen en weten dus ook wat bedrijven belangrijk vinden in de keuze ze zouden willen doneren. Wat wij ook opviel was dat bedrijven wel vaak financiële beperkingen hebben, zeker na corona, maar dat zij het ook belangrijk vinden om bij te dragen aan de maatschappij. Vele bedrijven doen dit niet met de meeste intentie voor het vergoten van hun naamsbekendheid, maar vaak kijken ze wel naar de raakvlakken die het goede doel heeft met hun bedrijf.

Doel van een goed doel

Er zijn vele verschillende doelen van goede doelen, maar het algemene doel is om positieve veranderingen te brengen in de huidige wereld. Een goed doel gaat onder andere over geld om dit te laten lukken, maar ze willen ook het bericht dat ze mee willen geven laten uitstralen. 

Wel of niet doneren aan een goed doel?

Het advies dat ik zou geven is om zeker goede doelen te ondersteunen vanwege de impact die het zal hebben op de maatschappij. Goede doelen steunen kan niks kwaad en heeft alleen maar voordelen voor onze generatie, maar ook voor de volgende generaties. Nog een fijn voordeel dat je zou hebben door het ondersteunen van een goed doel is dat voor bedrijven een donatie fiscaal aftrekbaar is. Ik zou zelf ook aanraden om eerst goed te kijken welk goed doel je zou willen ondersteunen, aangezien er veel verschillende opties zijn. Door goed te kijken naar welk goed doel je kiest kun je ook kijken naar de raakvlakken die het goede doel heeft met jou bedrijf waardoor het ook meerdere voordelen op je bedrijf zelf heeft.

Conclusie

Bedrijven doneren om een aantal redenen aan goede doelen, zoals het streven naar verandering en het creëren van een positief imago van het bedrijf. Dit verbetert de werknemersbetrokkenheid en tevredenheid, wat leidt tot meer maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en betere productiviteit en werksfeer. Het strategisch kiezen van goede doelen die passen bij het bedrijf kan de impact vergroten en potentieel meer klanten aantrekken. Bovendien ondersteunt het marketingdoelen, zoals het vergroten van naamsbekendheid via sociale media. Bedrijven halen dus niet alleen voldoening uit het steunen van goede doelen, maar ervaren ook aantoonbare zakelijke voordelen. Ontdek hoe jouw bedrijf kan profiteren van maatschappelijk verantwoord ondernemen en strategische goede doelenpartnerschappen met hulp van Brave Sales Solutions. Al met al heeft het doneren aan goede doelen niet alleen maatschappelijke waarde voor het bedrijf, maar ook zakelijke en strategische voordelen.

Meer weten?

Wij van Brave Sales Solutions vinden het altijd leuk te horen wat onze lezers denken over onze blogs. Laat ons weten wat je van deze blog vindt en deel jouw mening in de reacties hieronder! En als je meer wilt weten over onze expertise in maatschappelijk verantwoord ondernemen of andere onderwerpen, neem dan contact met ons op!

Graag komen we met je in contact en horen we jouw verhaal aan. En mocht je meer willen weten over onze werkwijze neem dan snel contact met ons op. Je kunt ons vinden op LinkedIn, Instagram, en Facebook. Of neem contact op met ons via info@bravesales.nl of bel ons op +31 (0)20 5321679.

Deel dit bericht