We zijn nu enkele maanden bezig met het schrijven van blogs en hoewel natuurlijk altijd het idee erachter is nieuwe contacten te leggen moet ik zeggen dat het eigenlijk leuker is dan ik dacht. Dit bedoel ik dan in de zin dat het leuk is om over een onderwerp te schrijven wat ik interessant vind en waar anderen ook hun licht over kunnen laten schijnen. Tijdens het schrijven ben ik helemaal niet bezig met wat het op zou kunnen leveren voor ons als bedrijf. Ik dacht ook altijd dat het lastig was om onderwerpen aan te stippen, maar eigenlijk is het gewoon een kwestie van doen.
Aan mijn methode van schrijven is vast nog een hoop te verbeteren (dus tips zijn altijd welkom), maar eigenlijk gaat het er vooral om, om over datgene te schrijven dat wat je zelf interessant of leuk vindt. De onderwerpen waar ik voornamelijk over heb geschreven, zijn onderwerpen die in mijn ogen voor onszelf als Brave zijnde belangrijk zijn en waar onze lezers ook wat aan hebben.
Voor deze blog zat ik dus ook te denken aan wat momenteel speelt in de wereld en wat wij waarschijnlijk allemaal gaan voelen: inflatie.
Een tijdje terug schreef ik al over de gevolgen van de oorlog tussen Oekraïne en Rusland en dat elke burger en/of entiteit dat ook in zijn of haar portemonnee zal gaan voelen (zeker het lezen waard). Nu, na bijna vier maanden oorlog, heeft deze oorlog al verschrikkelijke littekens achtergelaten bij miljoenen families. Ik ben ook bang dat deze strijd nog wel even gaat duren en inmiddels is ook duidelijk dat dit gevecht, zoals voorspeld, ook tot prijsstijgingen heeft geleid.
Inflatie: hoe zit het ook alweer?
Bij inflatie is sprake van een algemene stijging van de prijzen van producten en services. De waarde van de munt wordt zodoende minder. Het prijsniveau van een land wordt ook wel de CPI (consumentenprijsindex) genoemd.
Er zijn meerdere types inflatie: kosteninflatie, bestedingsinflatie, winstinflatie.
Kosteninflatie
De eerste vorm wordt veroorzaakt door stijging van de productiekosten. Hieronder vallen ook bijvoorbeeld loonkosten. Deze kosten worden doorberekend in de verkoopprijs en vallen zodoende hoger uit.
Bestedingsinflatie
De tweede soort wordt veroorzaakt door de hoogte van de vraag en aanbod. Bij een hogere vraag kan besloten worden de verkoopprijs op te drijven. De winstmarge is dan hoger dan voorheen. Hierbij moet wel rekening gehouden worden met de betalingsbereidheid van de consument.
Als de prijsstijging té hoog is, zullen mensen over gaan op andere substituten (overeenkomende producten of services die ook voldoen aan de wensen en/of benodigdheden van de consument).
Een bekend voorbeeld dat we over de afgelopen jaren heen hebben gezien, zijn de huisprijzen die enorm zijn gestegen. Vanwege het beperkte aanbod, maar de grote vraag werden (en worden) nog steeds enorm hoge bedragen neergelegd voor huizen. Bedragen waar we een paar jaar geleden mensen nog om zouden hebben uitgelachen als ze dit toentertijd hadden voorspeld.
Winstinflatie
De laatste vorm is gebaseerd op een marktvorm van een monopolie. Daar is sprake van geen concurrentie voor een aanbieder. Deze partij kan dus in principe besluiten om de prijs te doen stijging voor zoveel als hij wil. Consumenten hebben geen beschikking over een substitutiegoed, dus kunnen niet overstappen en zullen dus bijna verplicht worden het toch te betalen. Echter ook hier geldt dat er wel degelijk een limiet op de betalingsbereidheid zit. Een voorbeeld is bijvoorbeeld benzine. Ik praat hier niet over de concurrentie tussen de aanbieders, maar meer over het feit dat mensen nu verder kijken dan vandaag maar naar het kostenplaatje op lange termijn. Veel consumenten gaan daarom over op elektrische auto’s. Ze besparen hier de benzinekosten, al is wel een investering nodig voor het aanschaffen van het voertuig…
Invloed ECB
De ECB streeft altijd naar een inflatie van 2%. Ter vergelijking: de inflatie in mei van dit jaar bedroeg in Nederland 8,8% (!). Het is dan ook om deze reden dat de ECB vorige week besloot de rente te verhogen, voor het eerst in 11 jaar.
De inflatie is momenteel de hoogste in de afgelopen 40 jaar. Een daling zal, als het goed is, ingezet gaan worden. Normaal gesproken duurt dit wel minstens een half jaar tot een jaar. We zullen dus moeten afwachten wat deze maatregel gaat opleveren. Feit is dat vanwege de actuele ontwikkelingen, zoals de oorlog en de maatregelen die de landen tegen elkaar uit hebben gezet, een schaarste op verschillende grondstoffen, producten of diensten met zich mee heeft gebracht. De prijzen zullen hiervan dus hoog blijven voorlopig.
Wat voor gevolgen gaat dat hebben op bedrijven?
Uiteraard zijn de gevolgen al lang merkbaar. Vanuit Brave ervaren wij bij onze klanten dat ze ook al gevolgen hebben ondervonden. Ik stip een paar van de meest ervaren gevolgen aan:
- Allereerst zijn dus de prijzen toegenomen. Zowel als bedrijf als consument is dit natuurlijk al te merken geweest. Met name goederen die uit de landen als Rusland en Oekraïne zijn schaarser geworden. Echter ook services worden duurder. Ik zelf ben ervan overtuigd dat dit ook te maken heeft met het feit dat bedrijven zien dat prijzen dus inderdaad aan het stijgen zijn, dus besluiten ook de eigen prijzen te verhogen. Niet zozeer omdat het nu duurder zou moeten zijn de service aan te bieden, maar juist doordat ze de kans aanpakken mee te profiteren van de inflatie. Is dit goed? Nee, maar zo steekt de markt in elkaar.
- Een automatisch gevolg van prijsstijging is dat personeel eist dat ze meer krijgen. Het leven wordt duurder voor ze, dus voor hun inzet willen ze wel beloond worden.
Überhaupt, hoe langer je werkzaam bent bij een bedrijf, hoe meer waardering je op termijn wilt krijgen. Als dan juist het tegenovergestelde gebeurt, dan leidt dat tot ontevredenheid onder het personeel. Die ontevredenheid zal op een gegeven moment leiden tot een bom die barst. In dit geval tot stakingen.
In 2021 vonden 22 stakingen plaats in Nederland. De meeste stakingen eindigden in een onderhandeling waarbij een vakbond betrokken was. De sectoren waarin de stakingen het meest voelbaar waren betroffen de zorg en de industrie.
De vakbonden lijken dit jaar echter wel tot overeenkomsten te komen met werkgeversorganisatie en sluiten nieuwe cao’s af. Desalniettemin, de nieuwe cao’s zorgen dan wel voor een loonsverhoging, vaak zijn ze relatief gezien niet gelijk aan of beter dan de prijsstijgingen die op dit moment plaatsvinden. Niet alleen leidt dat dan weer tot ontevredenheid, ook neemt hierdoor het vertrouwen in vakbonden af.
In een eerdere blog (Waarom vakbonden steeds meer terrein verliezen) lichten we dit al toe en merkten wij dat steeds minder mensen lid zijn van een vakbond.
- Onzekerheid. Wat we misschien nog wel het meeste zien is dat niemand eigenlijk echt weet wat te verwachten. Bedrijven zijn van origine natuurlijk gefocust op zo’n hoog mogelijke omzet maken en zo weinig mogelijk kosten maken. Met andere woorden, de winst moet zo hoog mogelijk zijn.
We hebben momenteel te kampen met veel maatschappelijke ontwikkelingen; oorlog, schaarste aan producten, pandemie, inflatie, en nog een hoop andere ontwikkelingen. Je hoort al verhalen over recessie, je hoort verhalen over dat de pandemie nog lang niet over is. Maar ik denk dat zowel u als ik beide het antwoord niet kunnen geven op de vragen wat en wanneer nou precies het einde van deze ontwikkelingen in zicht zijn.
Is het dan allemaal negatief?
Dat hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Inflatie zorgt ervoor dat waarde van schulden afneemt. Mocht je je als bedrijf of vaak in het geval van overheden, in de nesten gewerkt hebben en leningen afgesloten hebben die nog terugbetaald dienen te worden, is de waarde van die leningen nu wel gedaald.
Wat als de inflatie doorzet?
Uit het verleden is gebleken dat juist problematische situaties ook weer tot kansen heeft geleid. Juist in penibele situaties komen mensen en bedrijven met de beste oplossingen en ideeën.
Ik zelf ben een optimistisch persoon en ga er vanuit dat het allemaal goedkomt. Samenwerking en het uitwisselen van ideeën zijn in mijn ogen hierbij de sleutel tot succes.
Maar, en dit zeg ik niet om nu een hoop commotie te veroorzaken of u als lezers bang te maken, maar de prijsstijgingen nemen ook met zich mee dat dit tot financiële problemen gaat leiden in zowel de privé- als professionele kring. Wees dus altijd voorbereid en in staat om zowel als bedrijf als in die privé kring je eventuele klappen op kan vangen!
Meer weten?
Wij van Brave Sales Solutions vinden het altijd leuk te horen wat onze lezers denken over onze blogs. We horen daarom graag wat uw mening over de inflatie is! Laat daarom graag in een reactie weten wat je van deze blog vond. Ook tips over mijn blogs zijn van harte welkom! Zoals ik zojuist schreef, samenwerking en uitwisselen van ideeën zijn in mijn ogen hierbij de sleutel tot succes.
Graag komen we met u in contact en horen we uw verhaal aan. En mocht u meer willen weten over onze werkwijze neem dan snel contact met ons op. Je kunt ons vinden op LinkedIn, Instagram, en Facebook. Of neem contact op met ons via info@bravesales.nl of bel ons op +31 (0)20 2265450.
Nieuwsbrief
We werken tegenwoordig ook met een nieuwsbrief! Schrijf je daarom snel hiervoor in door je e-mailadres op onze website achter te laten.